L’any 1854
s’inaugurava el tram ferroviari de Barcelona a Granollers, que més tard arribaria fins a
la frontera amb l’estat Francès (Portbou-Cervera de la Marenda). Era el primer
cop que el tren arribava a Sant Andreu
de Palomar. Fins aleshores els andreuencs i les andreuenques per a desplaçar-se
a Barcelona i al rere país ho havien de fer a peu o en tartana. Tanmateix, l’elevat cost inicial
del bitllet de tren va fer desistir a molts ciutadans de la seva utilització i
seguiren utilitzant els mitjans tradicionals per als seus desplaçaments. No
serà fins ben entrat el segle XX que el tren esdevindrà un mitjà de transport a
l’abast de tothom. La nova estació, anomenada de Sant Andreu de Palomar -després batejada com a Sant Andreu Comtal per ésser a
tocar del Rec Comtal-, fou construïda en l’actual desplaçament per la Companyia
Ferroviaria Madrid, Zaragoza y Alicante (MZA). L’estació coneguda popularment
pels veïns i veïnes com la de baix és en l’actualitat l’edifici ferroviari més
antic de l'Estat espanyol en funcionament i el seu futur com a tal té els dies comptats, ja que les
obres del tren d’alta velocitat obligaran a construir-ne una de nova a tocar de
l’actual. Les obres de la nova estació soterrada s'iniciaran el gener de 2015 i entrarà en funcionament, si tot va com diuen els tècnics d'Adif, cap finals del 2016. Pel que sembla l’antic edifici serà preservat com equipament públic.
Estació de Sant Andreu Comtal. Fotografia Tomàs Fàbregas. Fons Tomàs Fàbregas i Caterineu |
El 27 de novembre
de 1862 s’inaugurava la línia de dalt, la qual en el seus orígens enllaçava
Barcelona amb Manresa, Lleida i Saragossa. Posteriorment s’allargaria fins a
l’Hospitalet de Llobregat i Vilafranca del Penedès pel sud i pel nord arribaria
fins a Puigcerdà i Sant Joan de les Abadesses –aquesta darrera línia
desapareguda el 1985. La construcció del
ferrocarril del Nord comporta riquesa i creixement demogràfic i urbanístic per
a Sant Andreu de Palomar. Els tallers del Nord, situats entre el cementiri
andreuenc i la carretera de Dalt o de Barcelona –avui carrer de Concepción Arenal-
significaren una onada immigratòria sense precedents. En aquest dipòsits es construïren les noves locomotores i els nous vagons de la Companyia de
Ferrocarriles del Norte de España. La urbanització dels carrers Abat Odó,
d’Ignasi Iglésias i Coroleu es va realitzar, en part, arran de l’onada immigratòria abans esmentada;
fet que va comportar la creació de nous habitatges per als treballadors de
l’empresa ferroviària. Entre els treballadors
hi trobem el pare del poeta i dramaturg Ignasi Iglésias.
Tallers del Nord. Foto autor desconegut. Fons Arxiu Particular. |
L’any 1877 un nou
mitjà de transport s’afegia als ja existents: el tramvia de foc. El tramvia de
vapor enllaçava el carrer Trafalgar (Arc de Triomf) amb Sant Andreu de Palomar,
tot passant pel Clot i per Sant Martí de Provençals. Fou una opció no exempta de polèmica
per l’oposició del gremi de carreters per la competència i per part del veïnat
per les molèsties que ocasionava. El 1902 fou substituït per la línia de
tramvies elèctrics i a inicis dels anys quaranta del segle passat pel troleibús
fins la seva total substitució per la flota d’autobusos.
Dibuix que recrea l'antic Tramvia de Foc de Sant Andreu de Palomar a Barcelona, l'any 1877. Fons TMB. |
El 15 maig de 1955
arribava el metro a Sant Andreu de Palomar, a través de l’estació de Fabra i
Puig, i el 14 març de de 1968 ho feia al cor del nucli antic i de Torras i
Bages arrossegant esquerdes i esfondrament d’edificis i la mort d’onze persones
en les obres de prolongació de la Línia 1. Finalment a inicis de l’actual segle
les Línies 9 i 10 feien parada a Onze de Setembre.
Estació de metro de Fabra i Puig amb un comboi de la sèrie antiga. Foto autor desconegut. Fons TMB |
Amb alts i baixos,
els andreuencs i les andreuenques han estat connectats amb la ciutat de
Barcelona i amb altres indrets del país a través de la xarxa de transports
públics que s’han utilitzat en el context històric de cada moment. L’AVE, el
tren d’alta velocitat espanyola, passarà de llarg sense fer parada a Sant
Andreu Palomar. Tanmateix, haurà deixat un munt d’interrogants en la seva
construcció així com haurà esborrat de la memòria històrica les restes
arqueològiques trobades, les quals no convenien a preservar pel fet de fer nosa
i ser un obstacle entre el malentès progrés i fer-ho compatible amb la salvaguarda del patrimoni.
Pau Vinyes i Roig
Historiador
Publicat al Sant Andreu de Cap a Peus (abril de 2014) i ampliat el juliol de 2014.
Publicat al Sant Andreu de Cap a Peus (abril de 2014) i ampliat el juliol de 2014.
Comentaris