PETITA HISTÒRIA DEL CARRER DE SANT LLORENÇ I CAN BARBOSA


El carrer de Sant Llorenç, una de les principals vies de comunicació i eix comercial de Sant Andreu

Segons l’historiador i arqueòleg andreuenc Jordi Petit i Gil -membre de la Junta Directiva del Centre d’Estudis Ignasi Iglésias- l’actual carrer de Pons i Gallarza és, després del carrer Gran de Sant Andreu, una de les vies de comunicació i eix comercial més antic de l’antic poble de Sant Andreu de Palomar. Antic camí parroquial que unia el nucli històric de Sant Andreu amb la veïna barriada de Santa Eulàlia de Vilapicina - i després enllaçava amb la vila d’Horta-. Fins l’any 1910 rebia el nom de Sant Llorenç. La duplicitat de noms de sants amb els pobles annexionats a Barcelona arran del Reial Decret del 20 d’abril de 1897 comportà el canvi de nomenclàtor de molts carrers i places. Per aquest motiu fou batejat amb el nom de l’il·lustre poeta i restaurador del Jocs Florals Josep Lluís Pons i Gallarza (Sant Andreu de Palomar, 1823-Sóller, Mallorca, 1894).


“Proyecto  de rectificación de las alineaciones de las calles  de S. Lorenzo y del Arco (Sant Andrés)”, amb data del 13 de maig de 1901. Arxiu d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona.


Al llarg del seu recorregut albiraven les masies de can Cerdà, ca l’Estruch (o can Riera), can Batista, can Diumenjó, can Planas… També fou la principal via per on solien passar els cotxes fúnebres camí del Cementiri de Sant Andreu de Palomar -actualment situat  dins del Districte de Nou Barris-.

Segons Jordi Petit (Història dels carrers de Sant Andreu de Palomar. Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, 2015):


“La denominació de Sant Llorenç (després ja San Lorenzo) li ve per un benefici que s’hauria instituït a l’església de Sant Andreu de Palomar sota invocació  de sant Llorenç, que de ben antic tenia un altar i que era  destí habitual de moltes donacions per part de parroquians andreuencs en els seus testaments. Tot  i la titulació de “carrer”, tret de les masies ja existents, no va ser fins a finals del segle XVIII quan a poc a poc es va començar a urbanitzar, tot i que no va ser fins  al primer quart del segle XIX quan ho va fer de forma més densa, sobretot en la part més baixa, entre els actuals carrers Gran de Sant Andreu i Jorba. Al llarg del segon quart  del segle XIX, es va acabar d’urbanitzar la part més alta entre el carrer Jorba i can Cerdà, situada a l’heredat de can Diumenjó, prop de l’actual Meridiana.”

En el context d’aquesta urbanització apareixen els carrerons sense sortida de Cerdà i Gordi, els quals tenien la numeració corresponent al carrer principal.

Imatge actual del carrer de Gordi. Galdric de Rocabruna

Pel que fa al carreró d’en Gordi era sense sortida i donava a una vaqueria, la qual tenia una granja-botiga situada al carrer Gran de Sant Andreu, ambdues dependències comunicades entre si. El 1880 el carreró va ésser anomenat del Teatre, per l’edifici de can Barbosa com veurem més endavant. Pels volts de 1890 el carreró va canviar de nom pel de Gordi. Segons el nomenclàtor de Barcelona la tria d’aquest nom ve donat  per la casa Gordi (casa Jordi en alguns documents de l’època). Segons l’historiador Jordi Petit el nom vindria de l'antic propietari, ja que s’ha trobat com a cognom a principis del segle XIX a Sant Andreu de Palomar. Actualment a tocar de l'antiga vaqueria, per la banda del riu Besòs,  existeix un petit passatge amb habitatges que formen el barri de Gordi. 

El carrer de Pons i Gallarza també va allotjar diverses entitats recreatives i culturals com el Casino del Porvenir -anomenat el Casino dels Rics-, el Casino del Progrés i el Casal Catòlic de Sant Andreu de Palomar -l'única d'aquestes entitats encara en funcionament.

Els orígens de can Barbosa

És en aquest context urbanístic on s'acaba urbanitzant un edifici destinat a cafè-teatre i després cafè-sala de ball, al número 10 del carrer de Sant Llorenç -després de Pons i Gallarza-. Per la documentació recollida a l'Arxiu Notarial de Barcelona sabem que l'edifici es va construir poc abans de 1848. El 16 d'agost de 1855 es fa constar davant del notari Joan Janer i Pascual que es volen fer millores al “café teatro” (Arxiu Notarial de Barcelona). Els terrenys propietat de Pere Feliu i Guardiola, fill de Francesc d'Asis Feliu i Cortés,  son venuts a Joan Claret de professió paleta, amb la possibilitat de poder-los adquirir de nou el venedor. En morir, la seva dona heretera la propietat i ha de fer front a una hipoteca que en vida havia formalitzat el seu difunt marit.

Façana de can Barbosa. Salvador Espadalé/ Arxiu CEII

L'edifici va ésser construït per a allotjar un cafè i un teatre. Tal com ens mostra la caixa escènica - la part més elevada de l'edifici-, que ens demostraria la seva funció com a sala d'espectacle. També en una escriptura datada el 31 de desembre de 1872, realitzada pel notari Joan Grasset, descriu com era l'edifici (Arxiu Notarial de Barcelona):

“Planta baja en la que había y hay á saber en la parte de delante una sala destinada a café y demás dependencias, y en la parte de detrás una gran sala de baile cubierta con tejado, de pisos primero (y) segundo también con tejado, en la dicha parte de delante, con la correspondiente  escalaera para subir a los indicados pisos…”

D'altra banda, les grans finestres de l'edifici ens remeten a la funció de cafè públic, atès per la manca de llum elèctrica -l'electricitat no arribarà a casa nostra fins a principis del xx i en el cas dels teatres i sales de festes no arribaria fins als anys quaranta , en què van començar a disposar  de generador— calia una bona lluminositat, més si tenim en compte l'estretot del carrer de Pons i Gallarza  i carreró de Gordi.

A la guia Las cercanías de Barcelona, de Josep Fiter i Ingles i publicada el 1888, s'esmenta  un “teatro Gordi”. Quatre anys abans surt publicada la guia Barcelona en la mano, de Josep Roca i Roca, on també s'esmenta el teatre Gordi al carrer de Cases Noves  amb aquesta expressió “pequeño local que nada ofrece de particular”. Aleshores el trem central de l'actual carrer Gran era conegut com a Cases Noves.

El 1888 el cafè-teatre o cafè-sala de ball deixarà pas a l'Ateneu Obrer de Sant Andreu de Palomar. L'entitat nascuda el 1885, tenia el primer local al carrer Gran de Sant Andreu 263. Tres anys després per manca d'espai l'Ateneu passava a ocupar el número 10 del carrer de Pons i Gallarza -can Barbosa-, establint una classe per a obrers diürna a més de la nocturna. Els primers anys del segle XX són els de màxims apogeu en aquest edifici i de nou per falta de lloc decideixen marxar l'agost de 1911 a la torre de Parellada, al carrer d'Abat d'Odó 67, “que abans havia estat ocupada per les monges de Jesús Maria i les seves escoles”, segons l'historiador i capellà Joan Clapés i Corbera (Fulles Històriques de Sant Andreu de Palomar, Catalònia, 1930). Durant el temps que el casalot fou ocupat per l'Ateneu aquest organitzava vetllades teatrals. El butlletí Rayo de Luz de l'entitat se'n fa ressò vàries vagades. Per tant podem suposar que l'espai que allotjava el teatre no seria malmès i continuaria fent aquesta funció.

Alumnes de l'Ateneu Obrer de Sant Andreu de Palomar, l'any 1907. Autor desconegut/Fons Carme Hernàndez Crusat 

Fins el 1915 no tornem a tenir constància de l'ocupació de l'edifici. El programa de la Festa Major de Sant Andreu de Palomar d'aquell any ens fa saber a través d'un anunci que al carrer número 10 de Pons i Gallarza hi ha la sastreria de Can Barbosa -d'aquí com és conegut l'edifici a dia d'avui-. L'anunci feia saber que la sastreria era especialitzada en “trajos a mida”. La botiga va romandre oberta fins a mitjans de la dècada dels anys vuitanta del segle passat (el 1984 és el darrer any que surt l'anunci publicat al programa de la Festa Major de Sant Andreu de Palomar). Temps després el local serà llogat de nou i convertit en comerç de queviures de l'Àrea de Guissona i en marxar aquesta cap al carrer Gran de Sant Andreu l'edifici quedarà en desús. Segons Xavier de la Cruz, fotògraf i vocal de la Junta Directiva del Centre d'Estudis Ignasi Iglésias, la part del darrera de can Barbosa va ésser utilitzada com a estudi de fotografia a les darreries del segle xx. A la dècada dels anys seixanta del segle passat s'hi fan algunes petites obres per a habilitar un altell a càrrec de l'arquitecte andreuenc Enric Piqué, però constant com a referència el carrer de Gordi, número 1, segons documentació dipositada a l'Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona. L'any 1963 la finca consta a nom de Francesca Alemany i Puig i l'arrendatari era un vidrier.

Alumnes de l'Ateneu Obrer de Sant Andreu de Palomar, curs 1910-1911, el darrer a can Barbosa. Joan Escofet Cuscó/Fons Pepita Rosas Ribet

Per la part del davant, propietat de Victorià Pagès i March -sembla ser que la finca estava dividida en dos propietats-, llogada a Josep Barbosa i Vibantos. L'any 1957, l'Ajuntament de Barcelona autoritza a la propietària  l'obertura d'una finestra, a la paret del carreró de Gordi. El permís d'obres conservat a l'Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona  esmenta que “considerando las escasas dimensiones de la proyectada ventana, es posible su apertura sin introducir nuevos elementos resistentes en el edificio, condición indispensable si tenemos en cuenta que el mismo está afectado por nuevas alineaciones de la calle”. La prevista alineació no s'arribà a projectar, atès la façana de  l'edifici fou protegida pel seu interès arquitectònic a mitjan anys vuitanta del segle xx.  El motiu de l'obertura era donar llum exterior a la part interior de la botiga i establir una ventilació del mateix.

Anunci de la sastreria Barbosa aparegut al programa de la Festa Major de Sant Andreu de Palomar de 1915. Fons Família Vinye-Roig

Els darrers anys va ser un local social ocupat amb hort comunitari. Actualment l'edifici està en procés de ser rehabilitat. 

Pau Vinyes i Roig

Bibliografia

Clapés i Corbera, Joan. Fulles Històriques de Sant Andreu de Palomar. Barcelona: Catalònia, 1930-1931.

Petit i Gil, Jordi i Sánchez i Ruiz, Jordi. Història dels carrers de Sant Andreu de Palomar. Sant Andreu de Palomar: Centre d’Estudis Ignasi Iglésias, 2015.

Agraïments: A Jordi Petit i Gil, del Centre d'Estudis Ignasi Iglésias; a Jordi Sánchez i Ruiz, de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris; a Alícia Xicota, arxivera de l'Arxiu Històric de a Diputació de Barcelona, a l'Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona i a l'Arxiu Notarial de Barcelona.




Comentaris