EL TRANSPORT A SANT ANDREU DE PALOMAR


Publiquem una sèrie d’articles de l’historiador Pau Vinyes i Roig (publicats al llibre Sant Andreu de Palomar, més que un poble, Vers.Alles Edicions, Barcelona 1998), sobre la història dels mitjans de transports a Sant Andreu de Palomar. Avui us presentem el capítol 1

CAPÍTOL 1: LES VIES DE COMUNICACIÓ

Des de temps molt remots, els andreuencs, com tothom, han hagut de moure’s per desplaçar-se a d’altres indrets, sobretot cap a Barcelona i els pobles del seu voltant.

Pel carrer Gran de Sant Andreu passava la via romana que unia la Roma Imperial amb Tàrraco, passant per Barcino. Amb el temps, en aquest carrer s’hi establiren botigues i artesans; hi solien passar els carros amb cinc o sis cavalls que venien de sabadell i Terrassa i portaven teixits cap a la Ciutat Comtal. En dies de mercat i de fires, les vies de comunicació que arribaven a Sant Andreu de Palomar eren molt concorregudes, ja que era lloc de pas entre el Barcelonès i el Vallès. La carretera de Barcelona a Puigcerdà, coneguda popularment com la carretera de Ribes, travessava Sant Andreu. També hi havia camins, que el tenien com a punt de referència o el creuaven, com el de Sant Joan d’Horta, que passava per Santa Eulàlia de Vilapicina; el camí Vell de Barcelona a Girona, i el que anava a Santa Coloma de Gramenet.

Actualment el mapa de carreteres ha canviat molt. La construcció de l’avinguda Meridiana – durant la Guerra Civil anomenada avinguda de la URSS-, a començament dels anys seixanta, “partí” l’antic terme municipal. La Meridiana ha esdevingut la via principal d’entrada pel nord de Barcelona i comunica la ciutat amb el rere país. El nus de la Trinitat, així com les rondes del Litoral i de Dalt, han ajudat a millorar i pacificar el trànsitrodat a Sant Andreu.

Text: Pau Vinyes i Roig
Fotografia: Carrer Gran de Sant Andreu, en la diada de Corpus. Autor i datació desconeguts.

Comentaris