![]() |
Lluís Batlle i Borés (1900-1983). Autoretrat. Fons Maria Rosa Batlle i Devert. |
D’aquests altres que s’han dedicat a l’art de la
fotografia com descriu l’historiador andreuenc en sobresurt en Lluís Batlle i
Borés. Batlle neix el 1900 a Sant Andreu de Palomar. Des de petit sent l’afició
per l’art fotogràfic i de ben jove comença fer les seves primeres fotografies. A
l’edat de 22 anys, l’any 1922, conjuntament amb els fotògrafs Antoni Arissa i
Asmarats (1900-1980; el més destacat de tots tres a nivell artístic i de
reconeixement professional) i Josep Girabalt i Tort van fundar la primera
entitat dedicada al noble art de la llum, l’Agrupació Fotogràfica Saint-Víctor
( un any després es fundava l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya). Segons l’historiador de la fotografia José Manuel
Torres (3): “Al parecer la idea surgió de una conversación que tuvieron los tres
fundadores en el monasterio de Sant Cugat. En un principio estuvieron ubicados
en la Sociedad Coral La Lira, en la calle Coroleu núm 15, y desde 1933 en Sant
Andreu 176 (Cervecería Sport)”. L’entitat va arribar a tenir més de 100 socis i
disposava d’una excel·lent biblioteca sobre la matèria i d’un laboratori a disposició
del soci. Es reunien els dilluns per la nit així com organitzaven cursets i
exposicions.
![]() |
Grup d'obrers llegint en una sala dels Lluïsos. Fotografia de Lluís Batlle i Borés. Fons Maria Rosa Batlle i Devert. |
Tanmateix, a Sant
Andreu hi havia d’altres fotògrafs aficionats que no formaven part de l’esmentada
agrupació, entre ells en Tomàs Fàbregas i Catarineu. Segons José Manuel Torres
en Fàbregas : “...según nos confesó en una entrevista, no disponía del dinero
suficiente para la pagar la cuota, mantuvo relaciones con ellos”. Un altre
aficionat a la fotografia era Miquel Vinyes i Govern (1892-1969). Gran
excursionista i vàries vegades president de l’Ateneu Obrer de Sant Andreu de
Palomar – dissenyador del nou edifici de l’entitat del carrer Abat Odó,
construït el 1933. Vinyes, portava en totes les excursions que realitzava per la
geografia catalana una màquina fotogràfica de plaques estereoscòpica
Voigtlander.
En guanyar la
guerra el feixisme espanyol l’Agrupació Saint-Víctor es veu obligada a tancar
veles i la seva seu confiscada i clausurada pel nou règim. Se’ls acusava de “rojos
y separatistas”. Malgrat tot, l’Agrupació
Excursionista Muntanya, fundada el 1930, reprengué, això sí amb molta modèstia, l’activitat
de la desapareguda Saint-Víctor. Cal esmentar que milers de clixés, material
fotogràfic i plaques de vidres passaren
a millor vida en entrar per la força les noves autoritats a la seu de l’entitat.
Una veritable llàstima per a llurs membres així com per al món de la
fotografia.
Lluís Batlle i
Borés va seguir fent de fotògraf social per a escoles, comunions i bateigs. Va ésser
el fotògraf oficial dels Jesuïtes de
Sarrià així com de les escoles Dominiques i de la Sagrada Família de Sant
Andreu de Palomar. L’estudi fotogràfic el tenia a casa seva, al carrer de
Virgili, 76 – tocant al de Ramon Batlle. Batlle va ésser íntim amic del
dramaturg i escriptor Josep Maria Folch i Torres i del periodista Bru Romeu i Castillo.
A més de fotògraf va ésser escriptor, crític de teatre, compositor de música –
tocava el piano i l’acordió diatònic. Com a escriptor va escriure les obres de
teatre “L’amor te cops amagats” i “El miracle de Nadal”, ambdues representades
a l’aire lliure i fotografiades per tal de fer-ne una seqüència gràfica per passar
en una sala amb públic, vers el 1924. També va escriure “L’esperit del sacrifici”,
representada amb èxit al teatre dels Lluïsos. Era casat amb Maria Àngels Devert i Caumons, 20 anys més jove que ell.
![]() |
Interior del Petit Versailles, vers el 1928. Fotografia realitzada per en Lluís Batlle. Fons Maria Rosa Batlle i Devert. |
Entre el llegat
fotogràfic que ens ha deixat Lluís Batlle tenim les fabuloses imatges de l’antic
Petit Versailles – amb referències com a bar des de 1915-, les quals després
van servir per a realitzar els reconeguts murals que decoren les parets del
mític establiment andreuenc, realitzats per en Ramon Vila i la seva dona
Blanca. Malauradament, en els darrers anys el seu espectacular fons fotogràfic
va patir amputacions i pèrdues de considerable valor, car que en aquells anys
el significat que es donava a la fotografia antiga – estem parlant dels anys
setanta- no era el mateix que avui dia. També, en deixar material a amics
aquest no li retornaren en vida. Així doncs, l’obra d’en Batlle segueix oculta i
dispersa i és una veritable desgràcia que no l’haguem pogut albirar com Déu
mana. Segurament si l’haguéssim pogut lluir com es mereixia avui estaríem
parlant d’un gran fotògraf. Amb lletres majúscules. Un 3 d’octubre de 1983
Lluís Batlle feia el darrer sospir en vida i ens deixava un dolç record, que
tot just ara voldríem recordar com un mestre de la fotografia a nivell social i cultural i
un dels primers en fundar una entitat dedicada exclusivament a la lloança
fotogràfica.
Pau Vinyes i Roig
PD: Vull agrair a Maria Rosa Batlle i Devert, filla del fotògraf Lluís Batlle i Borés, i a en José Manuel Torres, historiador de la fotografia, la col·laboració en aquest article.
Bibliografia consultada:
(1) Basiana, Xavier; De la Cruz, Xavier, Rabassa, Jordi i Vinyes, Pau. Sant Andreu de Palomar i La Sagrera. Com era i com és. Duxelm i Ajuntament de Barcelona. Barcelona, 2010.
(2) Clapés i Corbera, Joan. Fulles Històriques de Sant Andreu de Palomar. 9 volums. Editorial Catalònia. Barcelona, 1930-1931.
(3) Torres, José Manuel. Blog: laretinadelsabio.blogspot.com (consultat el juliol/agost de 2012)
Bibliografia consultada:
(1) Basiana, Xavier; De la Cruz, Xavier, Rabassa, Jordi i Vinyes, Pau. Sant Andreu de Palomar i La Sagrera. Com era i com és. Duxelm i Ajuntament de Barcelona. Barcelona, 2010.
(2) Clapés i Corbera, Joan. Fulles Històriques de Sant Andreu de Palomar. 9 volums. Editorial Catalònia. Barcelona, 1930-1931.
(3) Torres, José Manuel. Blog: laretinadelsabio.blogspot.com (consultat el juliol/agost de 2012)
Comentaris