LA FESTA MAJOR DE SANT ANDREU DE PALOMAR

La Festa Major és l'activitat popular més concorreguda amb diferència i s'esdevé al voltant del dia 30 de Novembre, que és Sant Andreu. De totes és sabut que "Per Sant Andreu o pluja o neu, o fred molt greu", però els andreuencs ens neguem a canviar la data de la nostra festa, car malgrat les temperatures sentim que aquestes són les nostres dates i que per Festa Major cal que faci fred. En Joan Vinyes i Riera ens deixà alguns records dels seus anys de joventut publicats en el Sant Andreu de Cap a Peus. Ens explica que "A un solar que hi havia al costat del Torrent de Torras i Bages, s'hi instal·laven els cavallets, la roda de París, a vegades muntanyes russes. De cavallets n'hi havia de dues menes, per dir-ho així, els de ric i els de pobre. Els primers anaven accionats elèctricament, els segons a mà, generalment per vailets, i això era d'allò més trist, de cases que ben prou necessitaven els sous que hi entraven, s'encarregaven d'accionar-los i al cap d'algunes voltes l'amo, en compensació, els deixava pujar una vegada de franc. (…) També hi havia les botigues de xurros, xuxos i patates fregides. I el dia de la Puríssima ja se sabia: castell de focs. Instal·lat davant la façana de la parròquia i que s'acabava amb un VIVA SAN ANDRÉS, quan no hi havia democràcia i si n'hi havia amb un VISCA SANT ANDREU. (…) Ah! Perquè s'assabenti molta gent d'ara: el dia 30 de novembre a Can Mamella (nom popular d'una fàbrica de Sant Andreu) [Can Fabra] era dia de festa. Com ha d'ésser. I no s'ensorrava pas el món. Es veu que d'amos com els d'abans ja no en queden. A la Maquinista i els Tallers del Nord, per ser indústries metal·lúrgiques la festa era el dia 1 de desembre, Sant Eloi, el seu patró".
La fira de la Festa Major de Sant Andreu de Palomar a inicis dels anys trenta, era situada al passeig de Torras i Bages. Autor desconegut / Fons Família Vinyes-Roig.
Avís de la Companyia de Tramvies de Sant Andreu publicat al programa de la Festa Major de 1915. Fons Particular.
Afortunadament tenim constància de la majoria dels actes que se celebraren durant les festes majors de bona part del segle XX, ja que s'han conservat la pràctica totalitat dels programes de la festa. En aquests llibrets s'hi fa compte de totes les activitats organitzades per les entitats i alguns carrers i, tot i que de ben segur que no s'hi reflexa totes i cadascuna de les activitats, és una informació prou notable que ens permet construir quina ha sigut l'evolució de la festa al llarg d'aquests anys.
Programa de la Festa Major de Sant Andreu de Palomar de l'any 1915. Casino El Progreso. Fons Particular.


Per començar, els programes ens mostren la riquesa cultural de l'antic municipi: els de primers de segle són novedosos i modernistes, tal i com marcaven els canons de la burgesia barcelonina, mentre que en els anys vint i trenta presenten un disseny més rupturista, d'acord amb la moda més trencadora del moment. Durant el franquisme es passa a la sobrietat i la grisor propis de la dictadura, a més d'estar escrits exclusivament en castellà. Una vegada mort Franco i la dictadura, els programes tornen a ser populars i la festa torna a estar, més que mai, a les mans de les entitats i les veïnes i els veïns del barri, que necessita recuperar carrer, l’espontaneïtat i l'alegria segrestada durant quaranta anys. Si a principis de segle els actes més concorreguts eren els balls, la fira, el cercavila i els focs, amb la democràcia continuaria igual. Pel que fa als balls, però, començaren a desaparèixer els balls "florits" i els balls de "gala" que tradicionalment organitzaven algunes entitats a les seves seus i se substituïren per música al carrer o als envelats, on moltes parelles andreuenques es digueren les primeres paraules d'amor. Amb la transició les festes majors foren promogudes primerament per les associacions de veïns i les comissions de festes ciutadanes i adquiriren un caire reivindicatiu que complimentaven al merament festiu. El pregó o el cercavila són els moments on s’expressen els descontents de la població, sigui durant la lectura del pregó, per les reaccions del públic assistent o mitjançant la participació en el seguici del cercavila.
Jordi Rabassa Massons

Historiador

Comentaris