EOLO MORENZONI, UN BRIGADISTA PLE DE JOVENTUT


El nostre amic andreuenc, Ramon Cuéllar, resident a Suïssa des de fa més trenta anys ens ha fet arribar aquesta fotografia. Es tracta de la visita realitzada a casa d´Eolo Morenzoni, un exbrigadista de les Brigades Internacionals que va lluitar per la llibertat i contra el feixisme durant la Guerra Civil espanyola. Morenzoni va néixer el 12 de novembre de 1920, a Lugano (Suïssa). Membre les joventuts del Partit Comunista Suís. Als 16 anys, decideix allistar-se a les Brigades Internacionals, sent el més jove brigadista suís, i després d´un període d´aprenentatge entra en combat en el conflicte bèl·lic espanyol. Fuig de casa tot deixant una nota als seus pares: " Estimats pares, no puc fer altra cosa; haig d´escoltar la veu del meu cor. Necessito viatjar a Espanya per a lluitar, per a posar tot el meu valor i tot allò que he rebut de la vostra estima al servei de la causa. Us estic agraït de tot cor per tot allò que heu fet per mi. Algun dia us podré tornar tot allò que m´heu donat. Sé que sóc jove però, per aquest motiu hauria de perdre el meu temps i la meva joventut a Tesino? Faré tots els possibles per tal que n´estigueu orgullosos de mi. Perdoneu els meus errors i les meves faltes. No penseu que algú m´ha omplert el cap de coloms, ho faig per les meves conviccions. En comptes d´expressar-me amb la ploma, em sento amb el deure de combatre als traïdors amb un fusell o una metralladora. Us informaré de com em van les coses. Fins aviat. Eolo"


Eolo Morenzoni fou ferit dos cops. Els seus pares aconseguiren localitzar-lo i el retornaren a Suïssa sa i estalvi. Amb 87 anys de vida ben portats reviu aquells moments històrics en la placidesa de la seva jubilació merescuda. Des de L´Opinió Andreuenca volem fer-li arribar el més sentit i merescut homenatge en nom de tots aquells brigadistes que van lluitar al costat de la República per la salvaguarda de les llibertats democràtiques.

Pau Vinyes i Roig

Comentaris